După ce s-a opus construcției, Tăriceanu sprijină cu ironii podul de la Brăila

Distribuie articolul

Podul peste Dunăre în zona Galați – Brăila se putea face încă de acum aproape 15 ani, cu finanțare chineză, dacă ar fi dorit și guvernul condus atunci de Călin Popescu Tăriceanu. Întrebat de ce nu a sprijinit proiectul, fostul premier a răspuns cu mișto-uri: „cum să-l sprijin, cu umărul?”

Dacă în urmă cu câțiva ani se scuza că „podul peste Dunăre se putea face, dar nu era necesar”, Tăriceanu a trecut acum la o nouă etapă în justificarea lipsei de implicare: bășcălia.

La finalul guvernării lui Adrian Năstase, o societate din China s-a angajat să construiască, prin finanțare proprie, un pod peste Dunăre, ce urma să lege Brăila și Galațiul de Tulcea. În 2006, după doi ani de guvernare Tăriceanu, ambasadorul Chinei în România spunea că interesul firmei este în continuare ridicat, dar partea română nu vrea să execute partea ei de lucrări, respectiv să lege podul de principalele artere de circulație.

”Compania chineză este în continuare gata să facă acest proiect. A investit deja (în studiul de fezabilitate, n.r.). Mingea este la partea româna”, declara Xu Jian, ambasadorul Chinei, în timpul vizitei făcute în Galați, în 2006.

Valoarea estimată a lucrării era de aproximativ 400 de milioane de dolari (față de 600 de milioane, în prezent), la care partea română ar fi trebuit să contribuie cu legarea podului la arterele importante de circulație. Deși exista un precontract semnat între români și chinezi încă din guvernarea precedentă a lui Adrian Năstase, nu s-a trecut de studiul de fezabilitate.

Întrebat în 2011 de ce a fost ratat proiectul podului în timpul mandatului său de premier, Tăriceanu a spus că nu răspundea unor necesități stringente.

”De finanțări nu ducem lipsă. Problema este ca orice proiect să răspundă unor necesități. Cei de la Ministerul Transporturilor, odată întrebați domnule, podul asta care traversează Dunărea dintr-o parte are Galațiul și Brăila, dar în partea ailaltă de ce ne leagă, unde duce? La această întrebare, răspunsul a fost vag. Așa, hai să ne apucăm să facem un pod, se poate, dar el trebuie să răspundă unor necesități. Și nu răspunde acestor necesități”, susținea Tăriceanu.

Întrebat săptămâna trecută de ce nu a sprijinit podul care ar fi dus la dezvoltarea zonei de sud-est a țării, a venit cu o viziune nouă: a bășcăliei.

”Reporter: Cum credeți că a influențat dezvoltarea zonei noastre decizia dvs. de a nu sprijini, ca premier, construcția podului?

Călin Popescu Tăriceanu (se preface că nu a înțeles întrebarea): Păi, la pod a început execuția, din câte sunt la curent…

R.: În perioada în care erați premier nu ați sprijinit construcția podului, deși…

CPT: Nu am sprijinit-o cu umărul (râsete în prezidiul ALDE la ”gluma” șefului de partid)

R.: Nu, ați făcut declarații în acest sens iar dacă credeți că e loc de miștouri…

CPT: Declarațiile nu țin loc de fapte concrete. La vremea respectivă, prioritățile pe care le aveam în vedere erau… (mută discuția pe cartea sărăciei) și având în vedere și resursele limitate, nu puteau permite realizarea podului. Și astăzi România…

R.: Finanțarea venea din partea chinezilor!

CPT: (enervat) Domnul meu, chinezii nu fac acte de binefacere, chinezii făceau podul tot pe banii noștri, în final. Tot trebuia să-l plătim, nu vin să ni-l facă cadou, că, dacă veneau să ni-l facă cadou, spuneam: veniți, apucați-vă, nu era niciun fel de problemă să avem un pod în plus, nu? E simplu de tot!”

Atât de simplu, încât nu s-a făcut.

Distribuie articolul

You May Also Like