În vreme ce vecinii noștri vor beneficia de drum de mare viteză, pod peste Dunăre sau de îmbunătățirea condițiilor de navigație sau de circulație pe calea ferată, toate plătite din fonduri europene, în Galați nu se va schimba mai nimic. Pentru că administrația locală sau județeană nu au depus proiecte în acest sens.
11,6 miliarde de euro fonduri europene așteaptă să fie folosite în cadrul Proiectului Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014 -2020. Deși nu mai e mult și se finalizează perioada în care se pot depune proiectele, administrația gălățeană nu se grăbește deloc. Până acum s-a înaintat și contractat un singur proiect, în vreme ce vecinii noștri beneficiază chiar și de patru.
POIM este programul prin care s-ar putea rezolva câteva dintre cele mai mari probleme ale Galațiului: infrastructura (rutieră, navală, feroviară sau aeriană), protecţia mediului, managementul riscurilor şi adaptarea la schimbările climatice, energie şi eficienţă energetică. Este programul prin care Brăila va beneficia de un drum de mare viteză (pe ruta Constanța – Tulcea – Brăila), de pod peste Dunăre, de îmbunătățirea condițiilor de navigație (între Călărași – Brăila) și de dezvoltarea infrastructurii de apă și canalizare. Pe lângă drumul de mare viteză, tulcenii își dezvoltă și ei rețeaua de apă și canalizare din aceleași fonduri, la fel ca vasluienii și vrâncenii.
Vasluienii își rezolvă și problema stațiilor de epurare din județ iar vrâncenii se aleg cu un drum de mare viteză Buzău – Focșani – Bacău și cu reabilitarea căii ferate Focșani – Roman.
În contextul în care județele din jur se dezvoltă, senatorul liberal George Stângă a avut curiozitatea să afle câte proiecte au depus autoritățile gălățene, întrebând în acest sens Ministerul Fondurilor Europene.
„Vă solicit să îmi transmiteți lista unităților administrativ – teritoriale din județul Galați care au depus proiecte de finanțare în cadrul Proiectului Operațional Infrastructură Mare”, se arată în interpelarea senatorului Stângă.
Răspunsul a fost scurt, pe o jumătate de pagină, fiind identificat un singur proiect:
„Până în prezent la nivelul Autorității de Management pentru POIM a fost depus și contractat un singur proiect având ca beneficiar Apă – Canal SA. Obiectivul general îl reprezintă îmbunătățrea infrastructurii de apă și canalizare în localitățile din județul Galați incluse în proiect”, se arată în răspunsul oferit de Rovana Plumb, ministrul Fondurilor Europene.
În vreme ce ai noștri se codesc, autoritățile brașovene au depus 9 proiecte, majoritatea pentru infrastructură rutieră și feroviară. Unul dintre ele, de exemplu (reabilitare DN 73 Pitești – Brașov) va începe de anul viitor.