După ce, la mijlocul acestui an, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a încheiat cu succes prima acțiune de verificare într-unul dintre cele mai inovatoare sectoare (cel al marketingului practicat de Influenceri pe platformele online de socializare, care a devenit o formă puternică de publicitate în ultimii ani), instituția consideră că domeniul este deosebit de dinamic și versatil.
Datorită amplorii și proliferării conținutului pe rețelele de socializare, Autoritatea va continua să monitorizeze fenomenul prin adoptarea, din când în când, a măsurilor pe care le consideră cele mai adecvate pentru combaterea acestuia, se spune într-un comunicat recent de presă.
Câteva concluzii au fost făcute publice, în urma verificărilor:
În anul 2023, Autoritatea a trimis scrisori de informare către Influencerii români cu referire la conținuturi specifice difuzate prin postări pe platforma Instagram pentru a solicita transparență și claritate maximă asupra oricărui conținut publicitar al postărilor publicate.
Influencerii, de fapt, sunt figuri-cheie în mediul online, capabile să influențeze deciziile de cumpărare ale consumatorilor arătându-și sprijinul sau aprobarea pentru anumite mărci și generând astfel un efect publicitar, fără a dezvălui, însă, în unele cazuri, scopul publicitar al comunicării în mod clar și fără echivoc comunității lor.
Acțiunea de verificare a vizat Influenceri români cu cele mai mari comunități de urmăritori pe rețeua de socializare Instagram. Scopul acțiunii este de a contracara difuzarea prin intermediul rețelelor sociale a unor mesaje care nu prezintă într-un mod transparent natura lor promoțională.
După ce a reamintit că publicitatea trebuie să fie clar recunoscută ca atare, ANPC a evidențiat modul în care interzicerea publicității ascunse are un domeniu general de aplicare și, prin urmare, trebuie aplicată și cu referire la comunicările difuzate prin intermediul rețelelor de socializare în calitate de Influenceri și nu pot lăsa să creadă că acţionează spontan şi dezinteresat dacă, în realitate, promovează un brand.
Cu ocazia acțiunii desfășurate, ANPC face unele recomandări:
– Utilizarea metodei content labeling pentru fiecare postare cu intenție comercială -metoda este folosită de către persoanele care promovează prin postările sale vânzarea unui produs sau serviciu pentru o companie și pentru care este remunerat în orice fel, precum și pentru situația se va aplica chiar în situația în care își promovează propria afacere (dacă este cazul)
– Etichetarea trebuie să fie într-un loc vizibil, într-un font clar și într-o dimensiune suficient de mare a fontului, prin inserarea de avertismente adecvate cu folosirea de hashtag
Potrivit ANPC, campania este una de conștientizare a tuturor actorilor afectați de metoda de marketing practicată de Influenceri, pentru ca toate personalitățile, precum și proprietarii de mărci care nu au fost încă identificați în această etapă să folosească avertismente adecvate pentru informarea consumatorilor asupra publicității plătite prin orice forme.