Granturi de milioane de euro pe Dunăre, pentru investiții în portul Galați

Distribuie articolul

Cel mai mare port maritimo-fluvial de pe Dunăre este „prins” într-o schemă investițională de mai multe zeci de milioane de euro, finanțată de Uniunea Europeană, pe fondul „exploziei”fluxului comercial pe relația cu Ucraina.

Comisia Europeană a aprobat,luna trecută, o schemă notificată de România în valoare de 126 de milioane euro pentru a sprijini investiţiile în porturi, unde fluxurile comerciale au crescut brusc. Planul de acordare a ajutoarelor de stat la Dunăre și Marea Neagră țintește împiedicarea blocajelor pe traseul culoarelor de solidaritate UE-Ucraina.

România a notificat Comisiei planurile sale de a sprijini întreprinderile care îşi desfăşoară activitatea în anumite porturi din România să investească în instalaţii suplimentare de manipulare sau depozitare pentru prelucrarea mărfurilor care au fost deviate de la rutele lor comerciale normale din cauza războiului Rusiei împotriva Ucrainei şi a imposibilităţii de a folosi rutele directe de export maritim ale Ucrainei. Schema se va derula până la 31 decembrie 2024.

Potrivit unui comunicat de presă al Executivului comunitar, măsura facilitează fluxurile comerciale înspre şi dinspre Ucraina, în concordanţă cu obiectivele planului de acţiune al UE pentru culoarele de solidaritate.

„Ajutorul va sprijini operatorii portuari să prelucreze şi să depoziteze mărfurile care îşi aşteaptă rândul, reducând astfel blocajul cauzat de războiul Rusiei împotriva Ucrainei. Acest lucru va contribui la planul de acţiune al UE pentru culoarele de solidaritate, fără a denatura în mod nejustificat concurenţa pe piaţa unică”, după cum a declarat vicepreşedintele Comisiei Europene, Margrethe Vestager.

În cadrul schemei, ajutorul va lua forma unor granturi de până la 10 milioane euro pentru societăţile de logistică care îşi desfăşoară activitatea în porturile maritime şi interioare româneşti situate pe: graniţa estică a UE (Constanţa, Galaţi, Giurgiu); canalul Dunăre-Marea Neagră (Poarta Albă, Midia şi Năvodari); canalul Sulina sau porturile „satelit” ale Constanţei (Midia şi Mangalia). Ajutorul nu poate depăşi valoarea cea mai mică dintre următoarele cuantumuri: 10 milioane euro pe beneficiar, deficitul de finanţare sau 65% din costurile eligibile ale proiectului.

Ajutorul este proporţional şi limitat la minimumul necesar pentru a genera investiţiile. Mai mult, nivelul ajutorului se bazează pe un deficit de finanţare dovedit. Operatorii pot primi numai acele ajutoare care sunt indispensabile pentru a acoperi costurile suplimentare aferente echipamentelor şi depozitării necesare pentru manipularea mărfurilor deviate de la rutele lor comerciale normale, se mai precizează în comunicat.


Distribuie articolul

You May Also Like