Cozi interminabile în porturile Galați și Brăila. Fermierii trimit cerealele la export deoarece în zonă nu există silozuri

Distribuie articolul

Sunt cozi lungi în portul Galați unde zeci de tiruri așteaptă să descarce marfa, în special cereale vândute la export de fermierii gălățeni.

Producătorii aleg această variantă deoarece în județ nu există silozuri, iar camionagii petrec zile la rând în preajma portului, încărcarea vapoarelor făcându-se cu greutate din cauza nivelului scăzut al Dunării și a cantităților uriașe de marfă. O situație asemănătoare este în portul Brăila unde s-a dublat numărul de mărfuri.

În această perioadă a anului, Dunărea este scăzută și încărcarea vapoarelor se face cu greutate, iar în porturile Galați și Brăila sunt aglomerație mare și nervi pe măsură.

„Taci din gură, mă, nu auzi, taci din gură, mă! De vineri stau la coadă aici. E aglomerat. Nu vine vaporul, magaziile sunt pline… Am dormit aici în camion, cu sirocoul pornit, acum din cauza sirocoului am rămas fără baterie şi îmi dau curent la camion. Patronul mi-a zis să vin aici, să stau să aştept”, s-a plâns șoferul Dan Vicol.

La cozile din porturile de la Dunărea de Jos stau și șoferi din toată Moldova, dar și din Republica Moldova. „Stau de şase ore și mai am de aşteptat. Încă nu am dat actele la vamă. Este foarte aglomerat, durează mult, în jur de 24 de ore”, a spus un transportator de peste Prut.

Fermierii gălățeni sunt nevoiți să-și vândă produsele deoarece în județul Galați nu există destule spații de depozitare. Silozurile de cereale din județul Galați pe care statul le deținea înainte de 1989 au fost privatizate iar noii proprietari au impus taxe importante care îi îndepărtează pe fermieri.

Producătorii agricoli autohtoni spun că pe piața autohtonă nu sunt cumpărători, ceea ce îi determină să recurgă la export.

„Producţia noastră merge, aproape majoritatea, către export… Cei care cumpără au fost din ce în ce mai puţini, probabil legat şi de faptul cu pesta porcină, probleme de acest gen…. S-a redus numărul celor care cumpără şi din cauza asta este înghesuiala asta aici. Este şi Dunărea scăzută, un alt factor. Problema este că vin din alte judeţele, din nordul ţării, din Vaslui, Neamţ, şi descarcă aici… Experienţa ultimilor ani arată că preţurile prin depozitare nu au crescut iar depozitarea presupune costuri. Costuri care nu sunt acoperite de creşterile ulterioare de preţ”, a explicat Petre Grigore, preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Cereale şi Plante Agricole.

Autoritățile portuare spun că în ultimele săptămâni traficul de mărfuri în porturile Galaţi și Brăila s-a triplat faţă în comparație cu luna trecută.

„Traficul aproape s-a triplat, de la 20.000 tone în august la aproape 56.000 de tone. Suntem în plină campanie de cereale, cerealele reprezintă baza în această perioadă în ceea ce privește traficul de marfă prin porturile Galați şi Brăila”, a declarat Dragoș Magearu, directorul executiv APDM.

Dacă în portul Galați traficul de mărfuri a crescut de la 20.000 tone, în august, la aproape 56.000 de tone, în septembrie, în portul Brăila creșterea este de la 22.000 de tone la 45.000 tone.

VEZI VIDEO AICI

Distribuie articolul

You May Also Like