Poluarea ucide! Persoanele infectate cu Covid-19 au rata de deces mai mare din cauza poluării. Galațiul, în topul orașelor care ”a înțeles” să reducă nivelul noxelor

Distribuie articolul

Poluarea aerului ucide aproximativ 7 milioane de oameni în întreaga lume în fiecare an și că 9 din 10 persoane respiră aer care depășește limitele pentru poluare stabilite.

În   2020,   aproximativ jumătate   dintre   orașele   europene   au   depășit recomandarea  OMS  privind  poluarea  anuală  cu  particule fine.  Cele  mai  ridicate niveluri de poluare au fost înregistrate în Europa de Sud-Est. Agenția  Internațională  pentru  Cercetarea  Cancerului  a  clasificat  poluarea aerului, în special cea cu  particule fine, ca fiind principala cauză de cancer. România  este  una  dintre  cele  opt  țări  în  care  emisiile  poluante au crescut între anii 1990 și 2018.

Particulele în  suspensie  (PM)  sunt  particule  solide și  lichide  suspendate în aerul înconjurător,  fiind  responsabile  pentru  decesele  premature  prin  atac cerebral,  cancer  pulmonar și  boli  cardiovasculare.  Există două tipuri  de  PM: cele grosiere  și cele fine. Ultimele sunt nocive pentru sănătate chiar și la concentrații mici în aer deoarece dimensiunea lor scăzută le permite să traverseze plămânii și să ajungă direct în sânge.

Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, poluarea aerului cauzează boli care determină rate mai mari de deces în urma îmbolnăvirii de Covid-19. 29.230  de  români  mor  anual  din  cauza  bolilor  provocate  de  poluare,  țara noastră  aflându-se  pe  locul  7  la  nivel  european  în  ceea  ce  privește  numărul deceselor premature cauzate de poluare la mia de locuitori. Se constată că poluarea omoară de 15 ori mai mulți români decât accidentele rutiere.

România  se  află  pe  locul  15  în  topul  celor  mai  poluate  țări  din  Europa, conform Raportului Mondial despre Calitatea Aerului din 2020. Totodata, la nivel european, țara noastră are cele mai ridicate costuri sociale anuale pe cap de locuitor datorate poluării(€1.810/pers)

Cu un punctaj de 4,7 din 10 puncte acordate, Galațiul se situează pe locul II în topul celor mai mari 15 orașe din România, în privința reducerii poluării, în ultimii doi ani.

Observatorul  Român  de  Sănătate  a  analizat  activitatea  autorităților  locale  din  cele mai mari cincisprezece orașe românești și acțiunile concrete întreprinse de acestea pentru a reduce poluarea aerului în ultimii 2 ani. La  fel  ca  în  ediția  precedentă  clasamentului,  niciuna  dintre marile  primării  din România  nu  a  reușit  să acumuleze  măcar  jumătate  din  scorul  maxim  posibil acordat pentru acțiunile împotriva poluării. Primăriile  care  acționează cel  mai  decis în  direcția  reducerii  poluării  sunt  Brașov, Galați  și  Cluj-Napoca.  Cel  mai puțin  preocupate  de  reducerea  poluării  și  efectele acesteia asupra sănătății locuitorilor sunt primăriile Brăila, Bacău și Constanța.

Analiza se bazează pe o grilă de evaluare cuprinzând 20 de indicatori organizați în 5 domenii:

1.Intervenții economice pentru reducerea poluării aerului (25% din scor)

2.Intervenții administrative pentru reducerea poluării aerului (25% din scor)

3.Intervenții comportamentale pentru reducerea poluării aerului (10% din scor)

4.Infrastructură care face posibilă reducerea poluării aerului (20% din scor)

5.Indicatori direcți de poluare a aerului (20% din scor)

Pentru  a  contracara  cât  mai  rapid  efectele  devastatoare  ale  poluării  aerului  asupra sănătății  cetățenilor,  Observatorul  Român  de  Sănătate  recomandă autorităților locale implementarea cât mai rapidă a următoarelor măsuri:

Încurajarea utilizării modurilor active de transport, precum bicicletele sau vehiculele electrice.

Stabilirea  unor  zone  cu  emisii  scăzute,  unde  au  acces  doar  vehicule  care respectă standarde ridicate de poluare.

Scutiri de taxe pentru mașinile care poluează puțin (existente în Belgia sau Franța).

Modernizarea  transportului  public  în  comun prin  scoaterea din  circuit  a vehiculelor vechi și achiziționarea celor care nu poluează.

Interzicerea   folosirii   motoarelor   diesel în   interiorul   orașului (existente în Atena, Bruxelles, Berlin, Madrid, Paris).


Distribuie articolul

You May Also Like