Rezultatele PISA arată că elevii de 15 ani din România se află la coada clasamentului european în gândirea creativă, depășind doar Moldova, Cipru, Bulgaria, Macedonia de Nord și Albania.
„42% dintre elevii de 15 ani din România nu au atins nivelul 3 de competență în gândirea creativă. Aceasta reflectă dificultățile întâmpinate de elevi în generarea de idei diverse și creative, necesare pentru rezolvarea problemelor și inovare,” a precizat Ministerul Educației în comunicatul său de presă.
În fața acestor rezultate dezamăgitoare, Ministerul Educației a anunțat o serie de măsuri urgente pentru a îmbunătăți gândirea creativă a elevilor:
- Integrarea creativității în curriculum. Programe educaționale care includ activități și proiecte interdisciplinare menite să stimuleze gândirea creativă.
- Metode moderne de predare. Promovarea învățării prin investigație și proiecte reale, alături de utilizarea jocurilor educative pentru a spori interesul și creativitatea elevilor.
- Tehnologie digitală. Folosirea tehnologiei pentru a facilita explorarea și generarea de soluții inovatoare.
- Evaluare continuă și portofolii. Oferirea de feedback constructiv și încurajarea elevilor să își creeze portofolii de lucrări creative pentru a reflecta progresul lor.
- Formare pentru profesori. Promovarea schimbului de bune practici între cadrele didactice și organizarea de întâlniri pentru discutarea metodelor inovative de predare.
Rezultatele evaluării PISA arată nevoia urgentă de reformă în sistemul educațional românesc pentru a stimula creativitatea și gândirea inovatoare a elevilor. Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 și inițiativele Ministerului Educației oferă un cadru pentru implementarea măsurilor necesare îmbunătățirii competențelor de gândire creativă, declară reprezentanții Ministerului Educației.
Totodată, aceștia susțin că, prin aceste reforme, România poate spera la rezultate mai bune în viitoarele evaluări internaționale și la formarea unor generații capabile să facă față provocărilor viitorului.