Un sistem prea reformat sau Povestea schimbărilor negândite din învățământ

Distribuie articolul

Mai întâi au fost deciziile legate de bursele studenților. Pentru că cei din Minister nu s-a gândit până la capăt, bunele intenții s-au tradus, în practică, puțin pe dos: studenții care nu dau licența în iulie, se pot bucura de burse până își încheie situația școlară, adică până în septembrie. Practic, cei care au decis să nu termine la timp facultatea, au fost premiați cu o prelungire de bursă. O mică nedreptate, care, acum că a fost descoperită va fi, probabil, remediată. Mai apoi, a fost povestea manualului de sport, care a făcut să curgă râuri de cerneală în presă. Într-o perioadă în care copiii nu mai știu să facă mișcare, complicăm existența elevilor cu un manual de clasa a V-a, plin de truisme. Când să se joace și când să citească din manual, la ce bun dacă nu dau și extemporal și de ce trebuie să fim eminenți în teorie și la sport, sunt întrebări retorice la care mai bine nu primim răspuns!

Apoi, cu o lună înainte de începerea școlii, Ministrul anunță că anulează toate avizele acordate din 2002 pentru auxiliarele didactice, auxiliarele curriculare și mijloacele de învățământ. Practic, nimic din ce se folosea până acum, la catedră, nu mai este valabil. În plus, de acum înainte, profesorul trebuie să ceară consiliului profesoral al unității școlare acordul în vederea folosirii unui material auxiliar. Consiliul zice DA, după ce are la rândul său permisiunea Inspectoratului Școlar și a asociației de părinți din școală. Nu vi se pare că era deja suficientă birocrație în sistemul de învățământ? Tot acum, pe final de vacanță, Ministrul dorește să facă schimbări în desfășurarea examenelor de bacalaureat și capacitate. Schimbări în bine, că doar oamenii sunt plini de bune intenții!

Problema e că se fac pe genunchi și din mers și mult prea repede, ca să nu genereze erori. În alte părți, modificările aduc progres, pentru că sunt parte dintr-o strategie pe termen lung – 10-15 ani – și sunt bine gândite. La noi, fiecare ministru a ținut să rămână în istoria învățământului cu ceva. Unii au avut noroc și deciziile lor au fost asimilate firesc. Alții, mai ghinioniști, au văzut, în practică, nevăzutul de pe hârtie. Din fericire, deciziile din învățământ nu au omorât pe nimeni! Până anul acesta…

Distribuie articolul

You May Also Like