Sfaturile ANPC la cumpărarea legumelor și fructelor proaspete

În urma controalelor efectuate de Protecția Consumatorilor pentru verificarea modului în care este respectată legislația în domeniu, la comercializarea de legume și fructe proaspete, au fost elaborate o serie de atenționări pentru achiziționarea unor astfel de produse.

Oamenii sunt rugați sa respecte următoarele aspecte: achiziționarea produselor numai din locuri special amenajate, dotate și autorizate; solicitarea și păstrarea bonului de casă, acolo unde este cazul, pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, aceștia doresc să reclame calitatea produsului; verificarea prin apreciere directă a semnelor organoleptice de alterare, modificări ale aspectului (ex. aspect de mâzguit, prezența mucilagiilor, a mucegaiului etc), ale culorii (culoare modificată, pete), ale consistenței sau integrității suprafeței (prezența loviturilor) etc; citirea cu atenție a etichetei de prezentare, atât la produsele comercializate în vrac, precum și la cele ambalate.

Eticheta trebuie să conțină următoarele elemente: denumirea produsului, țara de provenieță a acestuia, avertizări cu privire la existența unor substanțe cu care legumele sau fructele au fost tratate, inclusiv a fungicidelor (de tipul Imazalil sau Thiabendazol, cu care poate fi tratată coaja citricelor.

În acest caz, coaja NU este destinată consumului uman, iar după decojire, mâinile trebuie bine spălate); produsele preambalate, care prezintă ambalajele deteriorate și pentru care există suspiciunea deteriorării conținutului sau a modificării cantității nete de produs, față de cel înscris pe etichetă, nu trebuie achiziționate; acordarea atenției deosebită mijloacelor de măsurare (ex. cântare) ale căror indicații trebuie să fie vizibile. Acestea trebuie să fie verificate metrologic; verificarea, la cântarul pieței sau la cântarul supermarketului, cantitatea netă de produs achiziționat. În cazul unor discrepanțe, trebuie informat comerciantul sau operatorul economic care a furnizat produsul, iar dacă nu reușiți o soluționare amiabilă cu operatorul economic, se poate formula o sesizare pe site-ul www.anpc.ro, completând un formular de reclamație; verificarea dacă este respectat regimul promoțiilor. În cazul pachetelor cu cantitate mai mare de o unitate de măsură (kg, bucată etc.), trebuie ca prețul acestora, comparativ cu cel al produsului unitar, să evidențieze un avantaj financiar al achiziționării pachetului, pentru consumator; verificarea, prin apreciere directă, calitatea sau calibrarea produselor. Cele de calitatea a I-a NU conțin lovituri, pete sau excrescențe; verificarea elementelor de identificare ale produselor, pentru a vedea dacă produsele comercializate ca fiind românești, nu sunt, de fapt, importate; verificarea gradului de prospețime al produsului.

Ai putea fi interesat și de: