Fii atent și informat atunci când faci cumpărături online

Distribuie articolul

Potrivit datelor statistice furnizate de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor ANPC, achizițiile online devin alegerea preferată în rândul consumatorilor.

În luna Ianuarie, s-au publicat rezultatele în urma unei acțiuni de verificare (“Sweep”) realizate de Comisia și autoritățile naționale de protecție a consumatorilor din 23 de state membre, din Norvegia și Islanda (rețeaua CPC) asupra unor 399 de magazine virtuale.

S-a constatat că aproape 40% din acestea se bazează pe practici manipulatoare menite să exploateze vulnerabilitățile consumatorilor sau să îi înșele.

Această verificare a vizat magazinele virtuale ale unor comercianți cu amănuntul care vând produse variind de la textile la produse electronice. Verificarea s-a axat, de asemenea, pe trei tipuri specifice de practici manipulatoare despre care se constată deseori că sunt utilizate pentru a-i determina pe consumatori să facă alegeri care ar putea să nu fie în interesul lor, așa-numitele „interfețe înșelătoare” (dark patterns). Printre acestea se numără: numărătoarele inverse false; interfețele web concepute pentru a-i determina pe consumatori să facă achiziții, să cumpere abonamente sau să aleagă alte opțiuni; precum și informațiile ascunse. Ancheta a arătat că 148 de site-uri conțineau cel puțin una dintre aceste trei interfețe înșelătoare

În acest context, ANPC vine în ajutor cu o serie de sfaturi utile pentru consumator, de care să se țină cont, atunci când se realizează o achiziție online.

1. Atunci când faci cumpărături online, trebuie să îți cunoști drepurile:

  • – Ca cetățean european, începând cu 13 iunie 2014, ai la dispoziție 14 zile pentru a anula achizițiile efectuate online.
  • – Îți primești banii înapoi, fără să explici de ce te-ai răzgândit și fără să fii obligat la penalități.
  • – Doar cheltuielile de returnare a produsului pot cade în sarcina ta.

2. Ai dreptul la garanție:

  • – Garanție legată de conformitate sau garanția obișnuită.
  • – Garanția comercială
  • – Garanția pentru produse resigilate
  • – Garanția pentru vicii ascunse

Totodată, atunci când faci cumpărături online, trebuie să:

  • a) Fii atent la site-uri care nu par de încredere.

Dacă un site are o conexiune nesecurizată, produse considerabil mai ieftine decât alți competitori și cu un design neprofesional, atunci șansele ca site-ul să fie înșelător sunt mari.

  • b) Caută informații despre companie și datele sale de contact.

Dacă nu ai auzit niciodată despre o companie care pare să aibă un site profesional este bine să cauți mai multe informații care să ateste credibilitatea acesteia.

O zonă dedicată pentru contact, cu mail și număr valid, este necesară pentru a afla mai multe informații despre companie și produsele sale.


Distribuie articolul

Ai putea fi interesat și de: