Potrivit datelor statistice furnizate de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor ANPC, achizițiile online devin alegerea preferată în rândul consumatorilor.
În luna Ianuarie, s-au publicat rezultatele în urma unei acțiuni de verificare (“Sweep”) realizate de Comisia și autoritățile naționale de protecție a consumatorilor din 23 de state membre, din Norvegia și Islanda (rețeaua CPC) asupra unor 399 de magazine virtuale.
S-a constatat că aproape 40% din acestea se bazează pe practici manipulatoare menite să exploateze vulnerabilitățile consumatorilor sau să îi înșele.
Această verificare a vizat magazinele virtuale ale unor comercianți cu amănuntul care vând produse variind de la textile la produse electronice. Verificarea s-a axat, de asemenea, pe trei tipuri specifice de practici manipulatoare despre care se constată deseori că sunt utilizate pentru a-i determina pe consumatori să facă alegeri care ar putea să nu fie în interesul lor, așa-numitele „interfețe înșelătoare” (dark patterns). Printre acestea se numără: numărătoarele inverse false; interfețele web concepute pentru a-i determina pe consumatori să facă achiziții, să cumpere abonamente sau să aleagă alte opțiuni; precum și informațiile ascunse. Ancheta a arătat că 148 de site-uri conțineau cel puțin una dintre aceste trei interfețe înșelătoare
În acest context, ANPC vine în ajutor cu o serie de sfaturi utile pentru consumator, de care să se țină cont, atunci când se realizează o achiziție online.
1. Atunci când faci cumpărături online, trebuie să îți cunoști drepurile:
- – Ca cetățean european, începând cu 13 iunie 2014, ai la dispoziție 14 zile pentru a anula achizițiile efectuate online.
- – Îți primești banii înapoi, fără să explici de ce te-ai răzgândit și fără să fii obligat la penalități.
- – Doar cheltuielile de returnare a produsului pot cade în sarcina ta.
2. Ai dreptul la garanție:
- – Garanție legată de conformitate sau garanția obișnuită.
- – Garanția comercială
- – Garanția pentru produse resigilate
- – Garanția pentru vicii ascunse
Totodată, atunci când faci cumpărături online, trebuie să:
- a) Fii atent la site-uri care nu par de încredere.
Dacă un site are o conexiune nesecurizată, produse considerabil mai ieftine decât alți competitori și cu un design neprofesional, atunci șansele ca site-ul să fie înșelător sunt mari.
- b) Caută informații despre companie și datele sale de contact.
Dacă nu ai auzit niciodată despre o companie care pare să aibă un site profesional este bine să cauți mai multe informații care să ateste credibilitatea acesteia.
O zonă dedicată pentru contact, cu mail și număr valid, este necesară pentru a afla mai multe informații despre companie și produsele sale.