Conform noilor reguli din ROFUIP 2024, directorii școlilor sunt obligați să anunțe serviciile de asistență socială dacă un elev lipsește cel puțin 75% din numărul de ore de curs într-un an școlar. Potrivit calculelor realizate pe baza raportului OECD Education at a Glance 2023, aceasta înseamnă că un elev de gimnaziu ar trebui să acumuleze peste 750 de absențe nemotivate, iar un elev de clasele primare peste 540 de absențe, pentru ca directorul să poată raporta riscul de abandon școlar.
În România, elevii de gimnaziu au aproximativ 1001 ore de curs pe an, iar cei din clasele primare 720 de ore. Aceasta înseamnă că, în medie, un elev de gimnaziu ar trebui să lipsească la toate orele timp de 29,4 săptămâni, adică aproape trei sferturi din anul școlar, înainte ca situația să fie raportată autorităților. Un elev de clasele primare ar trebui să lipsească 21 de ore pe săptămână pentru a atinge pragul de raportare.
Conform articolului 95, alineatul 4 din ROFUIP, directorul este responsabil nu doar de notificarea serviciilor sociale, ci și de contribuția la implementarea unor măsuri preventive pentru a reduce riscul de abandon școlar. Însă, cu un prag de absențe atât de ridicat, există riscul ca intervențiile să fie întârziate, afectând astfel șansele elevilor de a rămâne în sistemul educațional.