Nu mai puțin de 2000 de acţiuni de informare, educare si consiliere a consumatorilor şi operatorilor economici privind modificările legislative în domeniu, au desfășurat pe parcursul anului trecut comisarii de la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Galaţi, instituţie de specialitate în administraţia publică, aflată în subordinea CRPC Regiunea Sud-Est (Galaţi) din 2012.
Totodată, în paralel cu activitatea de informare a consumatorilor, cu privire la produsele și serviciile neconforme calitativ depistate pe piaţă, precum şi la drepturile pe care le au în calitate de consumatori, au fost transmise în mass -media comunicate de presă vizând acţiunile de control tematice dar şi activitatea comisariatului pe al doilea semestru sau anumite reclamaţii de impact pentru cetăţeni. De asemenea, au fost desfăşurate şi activităţi în şcoli şi licee, de informare şi educare a micilor consumatori. În cadrul activităţii curente, au fost oferite servicii de consultanţă consumatorilor prin Punctul de informare organizat la sediul CJPC Galati si distribuţia gratuită de pliante informativ- educative.
O altă activitate vizată a fost consilierea operatorilor economici. În anul 2021 s-au desfăşurat 1200 de acţiuni de consiliere a operatorilor economici din judeţul Galaţi, vizând condiţiile de comercializare a produselor, prestarea serviciilor, noutăţi legislative, interpretarea legislaţiei. La solicitarea operatorilor economici s-a acordat consultanţă privind modul de redactare a etichetelor.
Printre concluziile desprinse de conducerea instituției locale, din datele prezentate în informarea de bilanț, rezultă că în anul 2021, la nivelul CJPC Galaţi: – numărul acţiunilor de control desfăşurate a crescut cu cca 30% faţă de aceeasi perioadă din anul 2020 .
Acţiunile de control au vizat în primul rând consilierea și prevenția operatorilor economici, iar amenzile și alte măsuri coercitive au fost aplicate abia ulterior și doar atunci când a fost efectiv necesar.
– acţiunile de supraveghere a pieţei s-au axat primordial pe depistarea şi retragerea de la comercializare a produselor potenţial periculoase, aspect reflectat prin valoarea produselor retrase definitiv de la comercializare;
– s-a acordat o atenţie sporită soluţionării reclamaţiilor consumatorilor, astfel încât la sfârşitul anului, procentul reclamaţiilor cercetate si soluţionate a fost de 98 % din total înregistrate iar valoarea despăgubirilor acordate consumatorilor este apreciabilă ( dublă faţă de aceeaşi perioadă a anului 2020).
-încrederea consumatorilor în instituţie a crescut, dovadă fiind numărul reclamaţiilor depuse de consumatori.
Chiar dacă a fost pandemie, reclamaţiile au putut fi depuse la sediul instituţiei, prin poşta electronică sau transmise prin Poşta Română şi curierat.