După ce municipiul Galați a fost cooptat în turneul de promovare a autobuzelor cu hidrogen realizat în Europa Centrală și de Est, în cadrul proiectelor JIVE, finanțate de Clean Hydrogen Joint Undertaking (care primește sprijin din partea programelor de cercetare și inovare ale Uniunii Europene Horizon 2020, Hydrogen Europe și Hydrogen Europe Research) o altă știre de senzație readuce orașul de la Dunăre în atenția internațională.
Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați face parte, alături de S VERTICAL, ENSTA Bretagne (ENSTA) International University of Rabat (UIR), University of South Africa (UNISA) și University of Hassan II Casablanca (UH2C), dintr-un consorțiu care va implementa PROGRAMUL EUROPE HORIZON – LEAP-RE: COFUND-LEAP-RE-D3T4H2S – „Un model digital bazat pe date pentru recipiciente de stocare a hidrogenului răspunzând provocărilor de tranziție energetică”.
Specialiștii implicați în acest proiect vor efectua cercetări, valorificând noile tehnologii din domeniul energiilor regenerabile. Cercetătorii de la UDJG vor implementa modele digitale utilizând tehnici de inteligență artificială.
Bugetul total al proiectului este de 425 000 euro, din care bugetul UDJG este de 55.000 de euro. Perioada de implementare este 1 septembrie 2023 – 31 august 2025 (24 luni).
––––––––––––––
Manifestarea energiei regenerabile, cum ar fi hidrogenul, necesită depozitare și transport în condiții de siguranță de la locul de producție la utilizatori. Prin urmare, este necesar să se efectueze cercetări și să se valorifice noile tehnologii în acest domeniu. Stocarea criogenică a hidrogenului este în prezent în centrul atenției industriilor auto, aeronautică și aerospațială. Principalele avantaje ale utilizării hidrogenului lichid criogenic sunt densitatea sa relativ mare, chiar și la presiuni scăzute și atmosferice, ceea ce oferă siguranță, compactitate și o rază de acțiune mare pentru călătoriile pe distanțe lungi.
Prin urmare, înțelegerea microfisurilor, a propagării daunelor și a permeabilității rezultate a hidrogenului lichid în condițiile de funcționare a rezervorului ar trebui să fie un criteriu principal pentru optimizarea acestor structuri de rezervoare. Proiectul D3T4H2S propus are ca scop eliminarea acestui decalaj prin construirea unui geamăn digital al recipientelor de hidrogen termoplastic biodegradabil ranforsat cu nanofiller, cu o mai bună reciclabilitate.
*** Zilele trecute, un autobuz alimentat cu hidrogen a circulat pe Traseul 105 (Micro 19 – Grădina Publică). Autobuzul, fabricat de compania Caetano, este testat pe străzile a nouă orașe europene, inclusiv Cluj-Napoca și Galați, apoi va pleca în orașe din Grecia, Bulgaria, Bosnia și Herțegovina.