„Sala de detenție” în școli: Măsură absurdă sau necesitate?

Distribuie articolul

Introducerea unei „săli de detenție” pentru elevii care deranjează orele a stârnit un val de critici din partea părinților și elevilor. Asociațiile de elevi susțin că măsura „încalcă dreptul la educație” și cer eliminarea urgentă a acestei propuneri.

 

Elevii „trimiși la detenție” în timpul orelor de curs

Noua versiune a Statutului Elevului 2024 prevede crearea unei „săli de detenție” unde elevii-problemă vor fi trimiși dacă perturbă lecțiile. În această „celulă”, ei vor trebui să facă lectură suplimentară și să completeze fișe de lucru sub supravegherea profesorilor. Unii profesorii spun că măsura îi izolează pe elevi și le limitează accesul la educație.

Ministerul Educației a clarificat că denumirea oficială a spațiului nu este „sală de detenție”, ci că acesta are un „scop educativ”. Cu toate acestea, explicațiile oferite până acum nu au adresat toate preocupările exprimate de asociațiile elevilor.

Asociațiile elevilor sunt furioase. Ele afirmă că majoritatea școlilor nu au suficiente săli de clasă nici pentru lecțiile normale, darămite pentru o sală de detenție. „E o măsură absurdă într-un sistem deja aglomerat”, spun elevii.

Totodată, printr-un comunicat de presă, asociațiile solicită retragerea propunerii din documentul legislativ, atrăgând atenția asupra următoarelor probleme:

  1. Încălcarea dreptului la educație. Elevii ar fi îndepărtați de la orele de curs, ceea ce ar putea diminua motivația lor de a învăța și ar afecta performanțele academice. „Detenția nu rezolvă problemele sociale – investiți în reabilitare!” este mesajul principal transmis de asociații în comunicat.
  2. Lipsa infrastructurii necesare. Majoritatea școlilor din România nu au suficiente săli de clasă pentru a asigura acest proces. Unele instituții de învățământ își desfășoară cursurile în spații improprii, precum cabinetele medicale, ceea ce face imposibilă alocarea de încăperi suplimentare pentru sala de detenție.
  3. Incertitudinea privind atribuțiile profesorilor. Nu este clar dacă profesorii care vor supraveghea elevii în sălile de detenție vor fi remunerați pentru acest efort suplimentar. De asemenea, nu s-a precizat cum va fi asigurată prezența unui supraveghetor în timpul orei de detenție.
  4. Ambiguități privind consemnarea absențelor. Ministerul Educației nu a oferit detalii privind statutul prezenței elevilor în timpul detenției, creând confuzie cu privire la cum vor fi înregistrate absențele.

 

„Investiți în educație, nu în detenție!”

Asociația Vâlceană a Elevilor (AVE), Asociația Elevilor din Timișoara (AETM), Asociația Elevilor din București și Ilfov (AEBI), Asociația Elevilor din Maramureș (AEM) și Asociația Elevilor din Bacău (AEBC) cer retragerea de urgență a acestei prevederi din Statutul Elevului. „Detenția nu rezolvă problemele, investiți în reabilitare și educație de calitate!”, strigă tinerii.

CNE susține măsura!

Bianca Ivan, președintele Consiliului Național al Elevilor (CNE), a exprimat o poziție diferită, susținând că această măsură poate reduce perturbările în timpul orelor de curs și poate preveni situațiile în care elevii care sunt excluși temporar părăsesc incinta școlii .

 

Proiectul Statutului Elevului 2024 urmează să fie supus dezbaterilor publice, iar asociațiile elevilor solicită retragerea articolelor care fac referire la sala de detenție și revizuirea măsurilor propuse pentru a asigura o implementare corectă și echitabilă în sistemul educațional .


Distribuie articolul

You May Also Like