Principala gară CFR a Galaţiului, finalizată acum un deceniu și ceva te face să te întrebi dacă nu cumva vorbim de o execuție de vreo 30 de ani.
Cu tencuiala căzută, burlane ruginite, cu scări rulante ce funcționează când și când, cu cabluri atârnate, geamuri neșterse de ceva vreme, Gara CFR Galați, principala poartă feroviară, își primește călătorii dezolant.
Pereţii exteriori sunt măcinaţi, iar tencuiala căzută nu-i fac deloc cinste clădirii cumva noi, cum spuneam.
Probleme au apărut şi la pasarelele care fac legătura dintre peroane şi gară.
Acestea au banda de cauciuc fisurată pe lungime, motiv pentru care a fost oprită din funcţionare, acum doi ani.
Despre zidurile măcinate şi tencuiala căzută, cei de la CFR spun că au nevoie de aproape 1.000.000 de lei pentru reparaţii, bani care ar fi foarte greu de obținut.
Gara Barboși, tot o stație de cale ferată ce deservește Galațiul, este situată pe traseul Magistralei CF 700 și pe cel al liniei secundare CF 704. Aceasta este amplasată aproape de vărsarea Siretului în Dunăre fiind utilizată în special de cei din cartierele Barboși, Micro 19, 20, 21. Clădirea este una veche, ce necesită reparații multiple, nefiind deocamdată inclusă într-un proces amplu de renovare.
Este funcțională și are un trafic intens de călători. Trenurile care tranzitează această stație sunt aproape identice cu cele din gara Galați (exceptând trenurile Galați-Bârlad și incluzând trenul estivalul de noapte Iași-Mangalia).
Gara din Barboşi, o staţie importantă pentru toate trenurile care vin şi pleacă din Galaţi, nu pare să fie îngrijită de ani buni. Cade tencuiala, ferestrele de lemn nu mai sunt funcţionale, unele uşi nu au geamuri, pereţii sunt plini de crăpături, iar la băncile din exterior, destinate călătorilor, au rămas doar nişte pietre.
Nici coşurile de gunoi pentru colectarea selectivă nu arată mai bine. Despre toaletele fără condiţii minime de igienă nici nu mai trebuie să vorbim.
Gara Barboşi este un nod de legătură important iar conducerea CFR ar putea schimba măcar faţada gării, pentru a-i înfrumuseţa aspectul, peronul principal dar și cele secundare.
Cei de la CFR spun că având în vedere vechimea și starea actuală a clădirii de călători din stația CF Barboși, se va analiza includerea acesteia într-un viitor program de reabilitare/ modernizare, cu sursă de finanțare din fonduri europene.
În anii anteriori, a fost demarat un program de modernizare a stațiilor CFR Râmnicu Sărat, Mărăşeşti și Comăneşti, gări monument istoric, Făurei și Adjud, noduri feroviare.
Gara din Tecuci este una dintre cele 47 de staţii de cale ferată din ţară care vor fi modernizate cu bani europeni de către Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA.
Prin acest proiect, vor fi modernizate şi reparate clădirile de călători, realizându-se inclusiv facilităţi pentru persoanele cu mobilitate redusă. Peroanele vor fi înălţate, conform standardelor europene, se vor moderniza copertinele, liniile din staţii, pasajele şi pasarelele şi se va asigura accesul la peroanele intermediare. Se vor asigura, în fiecare dintre staţiile vizate de proiect, sistemele de ventilaţie şi încălzire şi se vor monta panouri fonoabsorbante. Vor fi modernizate echipamentele de telecomunicaţii şi cele de informare a călătorilor şi vor fi înlocuite sistemele electrice, sanitare şi termice.
Și la Tecuci, astăzi, Gara principală CFR nu este tocmai ok.
Din imaginile alăturate vedem destule lucruri ce te duc ușor cu gândul în cu totul altă zonă decât cea a civilizației.